Regel 1 in content marketing: jouw klant bestaat niet

Wanneer iemand je zegt dat storytelling en content marketing onmisbaar zijn in het huidige marketing landschap, dan heeft die persoon meer dan gelijk! De juiste content begeleidt jouw doelpubliek stap voor stap richting een aankoop en dus ook richting jouw kassa. Zo eenvoudig is het! Nu ja, eenvoudig. Het wordt pas eenvoudig wanneer we weten wat de juiste content is. In deze blogreeks laten we jou ontdekken hoe je sterke content maakt. Of beter gezegd: hoe je ervoor zorgt dat jouw klanten content zijn met jouw content.

De ideale content voor “jouw klant”

Oeps! De eerste tussentitel en al meteen een eerste fout. “Jouw klant”, “De klant”, “Mijn klant”,… Het zijn allemaal begrippen die niet bestaan binnen content marketing. Of je moest effectief maar één potentiële klant hebben. We hopen samen met jou dat dit niet het geval is. Je hebt verschillende types van klanten die elk hun eigen interesses, leeftijd, achtergrond of kortweg overtuigingsredenen hebben. Je stemt jouw content dan ook het beste af per type klant. Dat is goed voor de herkenbaarheid.

1. Wie content maakt voor de massa loopt het risico dat niemand zich aangesproken voelt

 
Het volgende horen we minstens één keer per week zeggen: “Goh, mijn producten zijn bruikbaar voor iedereen, dus ik hoef mijn doelgroep niet op te splitsen”. Denk je dat werkelijk? 
Voorbeeld: stel dat je drinkwater verkoopt. Op het eerste zicht kan je denken dat dit een product is dat voor iedereen interessant is. Maar zelfs bij drinkwater is dit niet het geval. Je heb mensen die van de kraan drinken, al dan niet met of zonder filterinstallatie. Je hebt mensen die het huismerk kopen van hun favoriete winkel. Je hebt mensen die daarentegen graag wat meer “klasse” op tafel zetten. Je hebt mensen die op zoek zijn naar water met extra mineralen. Je hebt mensen die liever bruiswater hebben, maar indien mogelijk licht bruisend alsjeblieft want mijn maag, enzovoort, enzovoort,… Iedereen heeft zijn of haar reden om een product wel of niet aan te kopen. Vandaar het belang om jouw doelpubliek zorgvuldig uit te kiezen. En dat doe je bijvoorbeeld als volgt…

2. Cast de personages van jouw verhalen

Hoe herkenbaarder de content is voor jouw klant hoe meer interesse je wekt. Je mag er dus vanuit gaan dat jouw klanten de cast vormen van jouw verhalen. Wil je dus sterke content maken? Organiseer dan voor jezelf een casting met jouw type klanten (ook wel eens persona’s genoemd).
 
Het principe is eenvoudig. Maak voor jezelf enkele casting fiches. Elke fiche vertegenwoordigd een type klant dat jij met doelgerichte content zal aanspreken. Wanneer je zo’n fiche opstelt vertrek je telkens vanuit dezelfde vraag: “Voor wie schrijf ik dit verhaal eigenlijk?” Is deze vraag te algemeen voor je? Stel dan volgende bijvragen:

ALGEMEEN

  • Geef je personage gerust een naam en een gezicht
  • Wat is de leeftijd? Is het een man? Een vrouw?
  • Wat doet jouw personage voor job? Hoog opgeleid of niet?
  • Heeft jouw personage kinderen? Alleenstaand of samenwonend?
 

INTERESSES

  • Waar hecht jouw personage echt heel veel belang aan?
  • Wat schrikt jouw personage af?
  • Beschrijf eens een doordeweekse dag van jouw personage?
  • Welke hobby’s heeft jouw personage? 

KARAKTER EIGENSCHAPPEN

  • Introvert of eerder extravert?
  • Baseert jouw personage beslissingen op het gevoel? Of is het toch eerder een rationeel type?

BEREIKBAARHEID

  • Koopt jouw personage online of niet?
  • Maakt jouw personage gebruik van social media?
  • Gaat jouw personage echt zeer diep, in de zoektocht naar informatie? Of eerder oppervlakkig?
  • Visueel of tekstueel ingesteld?

“Moet ik de antwoorden op deze vragen allemaal uit mijn duim zuigen?”

Neen, uiteraard niet. Daar heb je andere methodes voor:
  • Kan je sommige van deze gegevens halen uit jouw huidige klantenbestand?
  • Ga eens praten met mensen die volgens jouw deel uitmaken van je type personage
  • Doe een klein marktonderzoekje
  • Vraag Google of ze iets weten over jouw type personage
  • Doe een poll? (opgelet: doe je de poll via social media, dan bereik je uiteraard enkel de mensen die hierop aanwezig zijn)

3. Pas jouw content aan per personage

Je weet nu wie jouw type personages zijn. Je weet waar je ze kan vinden, wat hen bezighoudt en wat hen net afschrikt. Je kan dus elk type relevante content bezorgen. Denk aan het drinkwater voorbeeld van daarnet. Als je weet dat jouw personage alleenstaand is en vaak sport. Dan hoef je jouw energie niet te verspillen aan de voordelen van 5L bidons. Praat daarentegen over hoe extra mineralen zorgen voor betere sportprestaties, het gemak van kleine flesjes en de handigheid sportdop. Op voorwaarde tenminste dat jouw personage nog flessenwater drinkt 😉

Wil je op de hoogte blijven van onze storytelling tips?

Ja, dat wil ik graag!