We hebben het vaak niet door, maar wij vertellen voortdurend verhalen. Aan de koffiemachine op het werk? Tijdens de lunch? Of wanneer je thuiskomt “Moet je nu eens wat weten zeg…” Ik durf er bijna voor te wedden dat je deze zin vandaag te horen krijgt. Gevolgd door een verhaal in geuren en kleuren.
Maar dat niet alleen. We abonneren ons massaal op streamingdiensten, of misschien behoor jij tot de groep die liever boeken verslindt? Verhalen vertellen én verhalen consumeren maakt een groot deel uit van ons leven. En geloof me, we zouden niet zonder kunnen.
Ook jouw klant kan niet zonder storytelling.
Je kan jouw klant nog zoveel om de oren slagen met product eigenschappen. Het is jouw verhaal dat hem zal overtuigen. En dat is normaal. Drie redenen liggen aan de basis dat storytelling zo’n grote impact op ons heeft:
1. Verhalen zijn de meest efficiënte manier om informatie over te brengen
Ooit werd beslist dat er regels nodig zijn om een samenleving in goede banen te leiden. Maar hoe breng je iedereen hiervan op de hoogte? Je kan alle regels beginnen op te sommen en rondtrekken van dorp tot dorp. Maar ben je wel zeker dat iedereen de regels zal onthouden? Ze noteren en uitdelen was ook geen sterk idee, want er was niemand die kon lezen? Yup, je hoort me al aankomen: storytelling was dé oplossing. De regels werden in een verhaaltje gegoten en het verhaal, dat eenvoudig reproduceerbaar was ging rond van dorp tot dorp.
Je kent waarschijnlijk de gebroeders Grimm die tot de bekendste auteurs allertijden behoren. Vergis je niet. Zij schreven geen verhalen. Ze noteerden enkel de verhalen die verteld werden. Bijvoorbeeld om mensen te waarschuwen. Het is pijnlijk om te vertellen als storyteller, maar zoek niet teveel romantiek in het verhaal van de “Zeven Geitjes”. Het is een eenvoudige boodschap aan mama’s wat er kan gebeuren als je jouw kinderen alleen laat. Ook Roodkapje die van het pad afdwaalt en een wolf tegenkomt. Laat het ons kort samenvatten als een goed gevonden metafoor.
Generaties op generaties werden verhalen gebruikt om mensen te waarschuwen en belangrijke informatie over te brengen. Het was de enige houvast om mee te zijn met wat er gebeurt. En dat is een belangrijke reden waarom wij vandaag nog steeds van verhalen houden als we informatie moeten verwerken.
2. Mensen kunnen emoties voelen die ze zelf niet meemaken
Lezers van mijn generatie weten ongetwijfeld nog hoe ze zich voelden toen Mufasa vermoord werd door zijn broer Scar. Kunnen zich het beeld nog oproepen van de kleine Simba die het levenloze lichaam van zijn papa ontdekt, waarna Scar hem de schuld voor de dood van zijn papa aanpraat. Ik ga heel eerlijk zijn. Het was een trauma voor mij. Ik heb het moment onlangs zelf nog met mijn eigen kinderen herbeleefd en ze waren er dagen aan stuk mee bezig. Wat een impact zeg.
En waarom? Simba en Mufasa zijn animatiefiguren? Hoe komt het dat ik verdrietig kan zijn om een fictieve situatie? Heel eenvoudig. Mensen zijn in staat om emoties te voelen die ze zelf niet meemaken. Simba is verdrietig en wij voelen met hem mee. Dat is niet alleen zo met fictie. Vrienden van ons gaan met vakantie, sturen foto’s door en wij zijn oprecht mee gelukkig voor onze vrienden.
Wij zijn dus perfect in staat om emoties te delen. Als je dit beseft wint je storytelling enorm aan effect. Jij kan via jouw verhaal je doelgroep een bepaalde emotie laten voelen. Nog voor ze jouw product gekocht hebben. Geweldig toch!
3. Wij kunnen ons situaties voorstellen die niet bestaan
Wat is er gebeurd met de Neanderthaler? We weten dat die ooit samen met de Homo Sapiens op onze planeet leefde, maar wij zijn er nog steeds en de Neanderthaler niet. Eén van de theorieën over het uitsterven van de Neanderthaler loopt parallel met de derde reden waarom storytelling zo’n krachtige vorm van communicatie is.
Mensen kunnen zich dingen voorstellen die er niet zijn. Wij kunnen al dromen van dingen die we morgen pas gaan doen, wij kunnen uitkijken naar iets nieuws wat nog niet bestaat, wij kunnen een boek lezen en de beelden er zelf bij verzinnen.
Het is een nuttige eigenschap waarover de Homo Sapiens beschikt, maar de Neanderthaler niet. Hierdoor waren de Homo Sapiens in staat zich te verenigen verenigen onder dezelfde vlag en konden ze vechten voor een al dan niet gefabriceerd hoger doel. Het gaf hen extra kracht en groepsdynamiek waarover de Neanderthaler waarschijnlijk niet beschikte.
Wat heeft dit dan voor belang voor jouw storytelling? Vraag je jezelf dan terecht af. Heel veel. Mensen kunnen een verhaal lezen over jouw producten, jouw service, jouw klantenervaringen en zichzelf voorstellen hoe het is om deel uit te maken van dit verhaal.
Dit is iets voor jou!
Donderdag 17 november in Mechelen
Workshop out-of-the-box storytelling
- Krijg eindelijk de tools in handen om out-of-the-box te denken
- Ontdek hoe je een sterk commercieel verhaal opbouwt
- Verhoog de productieve creativiteit op je werkvloer
Dit is echt iets voor mij