Op bezoek in het hoofd van de creatieveling

Let niet op de rommel!

 
Als storyteller krijg ik dikwijls de vraag: “Hoe kom jij toch op die creatieve ideeën?”. Steeds moest ik eerlijk bekennen: “Geen flauw idee.” Teleurstellend antwoord, ik weet het. Dat is dan ook de reden waarom ik er zelf geen genoegen mee nam. Ik ben verder beginnen nadenken: volg ik een patroon? Zijn er dingen die ik onbewust doe in mijn hoofd, waardoor er creatieve ideeën ontstaan? En ja, het lijkt zo te zijn. Er is een heel eenvoudig patroon dat je naar een creatief idee leidt. Maar ben je van nature niet zo creatief? Dan kunnen volgende tips je misschien helpen:

1. Durf ‘raar’ uit de hoek te komen

Ok, misschien moet ik dit even kaderen. Op de werkvloer hebben we vaak onze eigen regels en doen we er alles aan om steeds met onze neuzen in dezelfde richting te staan. Maar creativiteit houdt niet zo van neuzen die in dezelfde richting staan. Onze drang om ‘het verwachte’ te zeggen zorgt ervoor dat heel wat creatieve ideeën onuitgesproken verloren gaan. En dat is zonde. Durf dus jezelf ‘belachelijk’ te maken door dat rare ingeving te delen die door je hoofd flitste. Misschien is dit idee de sleutel tot iets nieuws.

2. Ga op zoek naar de dubbele betekenis

Er wordt vaak onterecht gedacht dat een creatief idee wordt ingegeven door een magische bliksem in je brein. Wel, niets is minder waar. Het principe van creativiteit op zich is iets heel eenvoudigs. “Bestaande prikkel A” en “Bestaande prikkel B” botsen tegen elkaar en vormen een nieuw idee.
 
Zoals in het voorbeeld van Carlsberg:
 
  • Bestaande prikkel A: de bekende slogan “Yes we can!” van voormalig president Obama.
  • Bestaande prikkel B: een blikje bier (in het Engels “can”) 
Voeg de twee samen en je hebt je creatieve idee.
 
Om dit te kunnen doen moet je gevoelig zijn voor dubbele betekenissen. En hier zijn we vaak blind voor. Doorheen de jaren heeft alles rondom ons een vaste betekenis gekregen. Op zich is dit handig, want het maakt ons leven eenvoudiger. We moeten niet over alles nadenken. Een glasbol is een glasbol en stoel is een stoel. We weten perfect waarvoor beiden dienen. De kunst is om even te vergeten wat vast staat en opnieuw met kinderlijke nieuwsgierigheid rondom je heen te kijken. Ok, dit is een glasbol. Maar kan ik er nog iets anders in zien? Laat je hersenen maar werken.
 
 
Wil je in de toekomst sneller op creatieve ideeën komen? Oefen hier dan elke dag op. Ga op zoek naar dubbele betekenissen. Je zal zien dat deze mindset je in staat stelt dingen te zien die je tot nu toe niet zag.

3. Zoek het niet te ver

Veel mensen krijgen al stress als er nog maar gevraagd wordt om outside the box te denken op zoek naar creatieve ideeën. Want ja: het is dan ook zo groot outside the box.
 
Ik vergelijk dit graag met een voetballer die “in het buitenland” gaat spelen. De eerste reactie is dan vaak: “Wow, sjiek! In het buitenland zeg. Goed bezig!”. Maar is dat zo? Stel dat ik vanuit België naar een ploeg vertrek in San Marino dat 55ste staat op de UEFA ranglijst. Dan is dat niet echt een verbetering, vermits de Belgische competitie op de 8ste plaats staat.
 
Met outside the box denken is dat net hetzelfde. Je kan jouw prikkels overal in het wilde weg gaan zoeken. Of je kan doelgericht op zoek gaan naar de plekken waar de sterkste ideeën zitten. En die plekken, zijn de zaken die de doelgroep bezighouden die jij wilt bereiken. 

Interessant voor jouw team?

Workshop Unboxing Creative stories

  • Krijg eindelijk de tools in handen om out-of-the-box te denken

  • Ontdek hoe je een sterk commercieel verhaal opbouwt vertrekkend vanuit zowel jouw doelstellingen als de wensen van jouw klant

  • Verhoog de productieve creativiteit op je werkvloer

Hier wil ik meer over weten